Een open hart operatie zonder narcose. Je denkt dat het niet kan, maar met behulp van acupunctuur gebeurt dit al decennia lang in China. De BBC heeft dit prachtig in beeld gebracht in een interessante documentaire. Daarin zie je hoe een medisch team een jonge vrouw opereert zonder narcose of andere medicatie tegen de pijn. De vrouw is tijdens de open hart operatie volledig bij bewustzijn en praat zelfs met de artsen. Deze documentaire is niet het enige voorbeeld van Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG) dat we de laatste jaren in de media zien. Zo zorgden de Amerikaanse zwemmers, waaronder Michael Phelps, tijdens de Olympische Spelen in Rio (2016) nog voor veel publiciteit over cupping, omdat ze opvallende ronde plekken op hun rug hadden. De Japanse atlete Chisato Fukushima haalde de krant omdat ze zichtbare acupunctuurverblijfsnaaldjes gebruikte tijdens haar wedstrijden. En de Nobelprijs voor geneeskunde ging in 2015 naar Youyou Tu, die met de Chinese kruidengeneeskunde een efficiënte behandeling van malaria had ontwikkeld.

Acupunctuur in de reguliere gezondheidszorg
Dat acupunctuur ook binnen de reguliere zorg steeds meer aan interesse wint, blijkt ook uit de vele wetenschappelijke onderzoeken die in Europa en de VS naar de werking van TCG worden gedaan. De wetenschap komt steeds meer te weten over de gezondheidseffecten van de behandelingen en de ondersteuning die TCG kan bieden bij verschillende condities en ziekten. Deze resultaten zorgen er zelfs voor dat in Amerika en Engeland inmiddels acupuncturisten worden ingezet in sommige algemene ziekenhuizen op de spoedeisende hulp. Ook in een aantal van deze ziekenhuizen kunnen patiënten nu kiezen of ze narcose willen of pijnbestrijding via acupunctuur. Daarnaast wordt acupunctuur gecombineerd met reguliere behandelingen. Zo kunnen patiënten die chemo of bestraling ondergaan, acupunctuur gebruiken om de bijwerkingen te verminderen en te behandelen.

World Health Organization en TCG undefined
Ook de WHO is al jaren bezig met de integratie en implementatie van TCG in de gezondheidszorg. In 1979 hebben ze een lijst gepubliceerd van ziekten en condities die aantoonbaar met acupunctuur te behandelen zijn. En in 2018 zal waarschijnlijk het ICD-11 (een diagnose codeer systeem) gepresenteerd worden, zodat naast de reguliere codes voor ziektes en diagnose ook de TCG-diagnoses wereldwijd geregistreerd kunnen worden en er nog meer informatie verzameld kan worden over de werking en effecten van acupunctuur en TCG.

TCG therapeuten in Nederland
In Nederland hebben therapeuten en beroepsverenigingen de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd om TCG meer bekendheid te geven. Zo is er sinds 2015 jaarlijks de “week van acupunctuur, in balans met Traditionele Chinese Geneeskunde”. Via koepels wordt er jaarlijks met de zorgverzekeraars onderhandeld om de behandelingen voor patiënten via de aanvullende verzekering vergoed te krijgen/houden. Verder zijn de opleidings- en kwaliteitseisen de afgelopen jaren transparanter en beter geworden. Vanaf 1 januari 2017 komt er zelfs een register van therapeuten die aan de nieuwe richtlijnen voldoen. Alleen de behandelingen bij deze therapeuten zullen dan nog vergoed worden door de zorgverzekeraars.

undefined

Regulier of alternatief?
Daar waar regulier en TCG samenwerken, worden voor de patiënt de mooiste resultaten geboekt. Het is dus geen kwestie van kiezen, maar een kwestie van combineren. TCG is geen vervanging van reguliere medische zorg; als je je arm breekt of acute of serieuze gezondheidsproblemen hebt, moet je gewoon naar een reguliere arts. TCG of acupunctuur kan echter een waardevolle aanvulling zijn. Vooral pijnklachten zijn bijzonder goed te behandelen met acupunctuur. Kijk op mijn website welke klachten verder allemaal goed te behandelen zijn met acupunctuur.

Mocht je vragen hebben of meer informatie willen, dan kun je ook altijd contact met me opnemen via info@praktijkerick.nl of via mijn contactpagina