Praktijk Erick

Olivier van Noortlaan 108

3133 AT Vlaardingen

Acupunctuur bij pijn

Pijn is een klacht die iedereen in zijn leven wel eens meemaakt. In de meeste gevallen gaat het dan om acute pijnklachten, die meestal tijdelijk van aart zijn. Naar schatting 1,5 miljard mensen over de hele wereld ervaren chronische pijn. Waarbij de drie meest voorkomende chronische pijnklachten op dit moment lage-rugpijn ( 29%), nekpijn (16%) en ernstige hoofdpijn of migraine (15%) zijn. Tevens geeft twee derde van de mensen aan dat ze naast chronische pijn, ook last hebben van slaapproblemen.

De eerste behandelvorm die vaak bij chronische pijnklachten gebruikt wordt is medicatie. Een onderzoek uit 2006 door de American Pain Foundation wees uit dat bij slechts 23% van de mensen met chronische pijnklachten de medicatie (opiaten) effectief was. Dat betekent dat lang niet alle pijnklachten effectief met medicatie behandeld kunnen worden. Daarnaast kunnen bijwerkingen ook een belangrijke rol spelen, waardoor pijnklachten niet effectief behandeld kunnen worden.

Pijnklachten zijn met acupunctuur goed en effectief te behandelen. De unieke rol die acupunctuur speelt bij het verminderen van pijnklachten, is mogelijk een van de belangrijkste redenen waarom acupunctuur steeds vaker ingezet wordt bij de behandeling van pijnklachten.

Wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat acupunctuur effectiever kan zijn in de behandeling van pijn dan pijnmedicatie. De effecten en mechanismes die door acupunctuur in het lichaam beïnvloed worden, zijn meer dan alleen een placebo-effect. Hoewel er nog veel te leren valt over hoe acupunctuur werkt, is door wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat:

- acupunctuur de hoeveelheid lichaamseigen opioïden kan activeren.

- acupunctuur de gevoeligheid van de hersenen voor opioïden kan       verbeteren.

- acupunctuur geen bijwerkingen heeft.

De resultaten die middels wetenschappelijk onderzoek zijn aangetoond, worden door mijn klanten ook bevestigd. In de meeste gevallen merken mensen al na een paar behandelingen verbetering. Heb je vragen of twijfel je of jouw pijnklachten behandeld kunnen worden met acupunctuur, neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op.