Praktijk Erick

M 06 518 515 99

info@praktijkerick.nl

Acupunctuur bij kanker

Als je de diagnose kanker krijgt, staat je wereld op zijn kop. Er zijn heel veel vragen, emoties en onzekerheden. De behandeling van kanker is complex en onzeker. De primaire behandeling vindt plaats in het ziekenhuis. Het is vaak onduidelijk hoe het behandeltraject verloopt en hoe je op de behandeling zal reageren. Ondanks dat het behandeltraject essentieel is, zorgt het vaak ook voor verschillende bijwerkingen.

Vermoeidheid is het meest voorkomende symptoom dat wordt gemeld door mensen met kanker. Maar ook klachten als pijn, opvliegers, misselijkheid of braken, obstipatie of diarree, problemen met eetlust en droge mond zijn veel voorkomende bijwerkingen. Maar ook verminderde weerstand en verlaagde waarden van de witte en rode bloedcellen komen soms voor.

Daarnaast heeft de ziekte en het behandeltraject ook een grote impact op je emoties. Mensen kunnen last krijgen van angst en somberheidsklachten. Maar ook stress, slaapproblemen, concentratie en sociale problemen.

Het is niet mogelijk om kanker te behandelen of genezen met acupunctuur. Dit neemt niet weg dat acupunctuur een belangrijke rol kan spelen tijdens en na de reguliere behandeling van kanker. Uit wetenschappelijke studies blijkt dat acupunctuur langdurige pijnverlichting kan bieden bij mensen met kanker. Verder zijn klachten als xerostomie (droge mond) en leukopenie (tekort aan witte bloedlichaampjes) als gevolg van reguliere behandeling door acupunctuur te verminderen. Net als misselijkheid en braken. Een andere klacht die vaak voor komt bij mensen met kanker is vermoeidheid. Ook hierin kan acupunctuur een effectieve ondersteuning bieden.

Hoewel er nog veel te leren valt over hoe acupunctuur werkt, is door wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat:

- acupunctuur de gevoeligheid voor pijn en stress kan verminderen.

- acupunctuur de neurotransmitters en hormonen kan reguleren.

- acupunctuur spierstijfheid en gewrichtsmobiliteit kan verbeteren door verhoging van lokale microcirculatie.

- acupunctuur ontstekingswaardes kan verlagen.

- acupunctuur misselijkheid en braken kan verminderen.

- acupunctuur de weerstand kan verbeteren.

Wil je meer weten over wat acupunctuur in jouw situatie kan betekenen of heb je vragen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op.